dijous, 22 d’octubre del 2015

Les TIC a l'Educació Infantil

Per començar, definirem el que signifiquen les sigles TIC. Les TIC són unes sigles que signifiquen "Tecnologia de la Informació i la Comunicació". Últimament les TIC's apareixen en els mitjans de comunicació, en educació, en pàgines web... I es defineixen com un conjunt de tecnologies aplicades per proveir a les persones de la informació i comunicació a través de mitjans tecnològics d'última generació. Quan es parla de l'ús o maneig de les TIC's a l'Educació es refereix a l'aprofitament d'aquestes tecnologies per a la millora de la qualitat educativa, utilitzant l'ús d'internet, projectors, connexions en xarxa, videoconferències, càmeres, ordinadors per a processament de dades, llibres digitals, etc.
   
Cada vegada són més comuns els centres que han integrat les TIC a les aules d'Educació Infantil: ordinadors, pissarres digitals, càmeres fotogràfiques digitals, càmeres de vídeo… En alguns centres ja s’utilitzen Tablets PC acompanyat del vídeo projector.
Per això, ha arribat el moment de reflexionar sobre la situació en la qual ens trobem i analitzar si aquesta incorporació de les TIC s'està realitzant de la manera més adequada; l'esforç per part dels centres i els docents és molt important i els nostres alumnes, estan millor o pitjor preparats que abans? Ha millorat la qualitat de la seva formació? Estan més motivats? Realitzen avanços importants en la seva formació? Aquestes i altres preguntes tenen una fàcil resposta: segons l'ús que es facin d’elles.

A l’escola infantil trobem molts avantatges sobre l’ús de les TIC, com per exemple la gran motivació e interès que presenten els nens i nenes, la interacció i la continua activitat intel·lectual que sorgeix, aprenentatge a partir d'errors, aprenentatge cooperatiu, més coneixements sobre el món digital i audiovisual, un gran desenvolupament d'habilitats de recerca i selecció d'informació, millora en les competències d’expressió i creativitat, entre d’altres. Però, per altra banda, podem observar que hi ha inconvenients com per exemple que hi ha professors que no tenen els coneixements de continguts necessaris per a ensenyar e implantar aquesta tecnologia a l’aula. I referent als infants, aquest mètode pot crear addicció, sovint crea un aïllament dels altres companys, esgotament visual i altres problemes de visió i requereix un esforç econòmic que algunes escoles i famílies no poden abordar.
  
En conclusió, crec que les TIC a l’aula són el futur, ja que ens aporten molts coneixements i materials molt interactius i educatius que ajuden a l’aprenentatge de l’infant, a més de transmetre unes eines d’informàtica que li seran útils en un futur. Tot i així, crec que és necessari aprendre a navegar per internet de manera segura i com ja he dit abans, utilitzar-les correctament. Per últim, m’agradaria dir que el món virtual e informàtic està molt bé però mai a de substituir al món real.. Els nens han d’experimentar, tocar i jugar i per això, és necessari un equilibri entre els dos mons.
  
Moltes gràcies, Laura!
Light Pink Pointer